در نشست وبینار وزارت علوم با روسای دانشگاهها و پژوهشگاههای سراسر کشور مطرح شد:
لزوم توجه دیگر بخشها به سرمایه ایجاد شده آموزش عالی در زمینه آموزش مجازی/ تبدیل تهدید کرونا به فرصت ایجاد زیرساختهای آموزش الکترونیکی در سراسر کشور به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، این نشست مجازی با حضور دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاونان وی با تلاوت قرآن کریم شروع شد و دکتر مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری در ابتدا محورها و اهداف نشست را تشریح کرد. این نشست مجازی آنلاین با سخنرانی دکتر غلامی و ارائه دکتر کشمیری، مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی امور فناوری وزارت علوم، ادامه می یابد و پس از آن روسای پارکهای علم و فناوری کشور دستاوردها و برنامه های خود را در خصوص مبارزه با بیماری کووید -۱۹ را ارائه خواهند کرد. این نشست ویدئو-کنفرانسی، دومین نشست مجازی وزیر علوم و معاونان در هفته جاری با مسئولان آموزش عالی کشور است. نشست مجازی وزیر علوم و معاونان وزارتخانه با روسای دانشگاهها و پژوهشگاهها برای بررسی مسائل پیش روی آموزش عالی در دوران شیوع بیماری کرونا روز شنبه گذشته برگزار شد رئیس دانشگاه تهران در نشست مجازی (وبینار) وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با روسای دانشگاهها و پژوهشگاهها در خصوص بررسی مسائل پیش روی آموزش عالی در دوران شیوع بیماری کرونا گفت: تجربیات آموزش عالی کشور در ماه اخیر، سرمایهای بزرگ برای کشور بوده و امیدوارم این سرمایه ملی مورد توجه دیگر بخشها و مردم قرار بگیرد. به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این نشست دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه کووید -۱۹ برای همه کشورها موضوع جدیدی محسوب میشود گفت: درخصوص این بیماری کشورهای مختلف جهان وضعیت مشابهی دارند. لذا هیچ کشوری نمیتواند نسخه نهایی برای دیگران پیشنهاد دهد. بر اساس تجربه شاید بتوان گفت نخست چین و سپس ایران بیش از سایر کشورها تجربیاتی برای ارائه داشته باشند. به عنوان نمونه میتوان به موضوع آموزشهای الکترونیکی اشاره کرد. وی افزود: در این زمینه کشور ایران به طور گسترده فعالیت خود را آغاز کرد و میتوان آن را نمونهای مثال زدنی در دنیامحسوب کرد. دانشگاه تهران از هفته نخست اعلام این بیماری، آموزش های الکترونیکی خود را آغاز کرد. از هفته دوم تعطیلی آموزشهای حضوری، برنامه های آموزش مجازی در کشور حالتی منسجم به خود گرفت. رییس دانشگاه تهران درخصوص چالشهای پیش روی این دانشگاه در زمینه آموزش مجازی خاطرنشان کرد: چالشهای ما نخست عدم آمادگی برخی اساتید برای آموزش مجازی بود. اگرچه بسیاری از اساتید این دانشگاه سریعاً آموزشها را آغاز کردند اما برخی هم بودند که از ابتدا نتوانستند با این شیوه تدریس همراه شوند. در این میان برخی شوراهای صنفی نیز علاقهمند بودند که این ترم از برنامه آموزشی حذف شود اما مدیریت دانشگاه بر روی برگزاری کلاسها به صورت مجازی تاکید کرد. به گفته وی، دانشگاه تهران تلاش کرد در زمینه آموزشهای مجازی زیرساختهای خود را تقویت کند. در همین خصوص دانشگاههای کشور توانستند دانش و تجربیات خوبی را فراهم کنند و خوشبختانه امروز همگام با دنیا در این بخش پیش میرویم. دکتر نیلی احمدآبادی در ادامه افزود: حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد کلاسها به شکل برخط برگزار میشود. از جمله محدودیتها میتوان به عدم دسترسی برخی دانشجوها به شبکه اینترنت و عدم دسترسی برخی دیگر از دانشجوها به امکانات سختافزاری اشاره کرد. پیشنهاد ما این است که بایستی وامی را برای این دانشجویان در جهت تامین سختافزار در نظر گرفت. کاهش هزینههای اینترنت هم میتواند راهکار دیگر باشد. وی تصریح کرد: تجربیات آموزش عالی کشور در ماه اخیر سرمایهای بزرگ برای کشور بوده و امیدوارم این سرمایه ملی مورد توجه دیگر بخش ها و مردم قرار بگیرد. به نظر من اگر ظرفیت دانشگاهها و پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری را مدیریت کنیم میتوانیم حرفهای بسیاری در سطح جهانی داشته باشیم. * تبدیل تهدید کرونا به فرصت ایجاد زیرساختهای آموزش الکترونیکی در سراسر کشور
در ادامه نشست نیز دکتر هوشنگ طالبی، رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به آغاز جلسات برنامهریزی برای آموزش الکترونیکی در این دانشگاه از تاریخ ۵ اسفند ۱۳۹۸ گفت: بخشی از زیرساختهای لازم را از پیش داشتیم اما برای کل اقدامات مورد نیاز به تقویت آن نیازمند بود. وی افزود: در دانشگاه اصفهان حدود۳هزار درس در سیستم تدوین شده اما زیرساختهای این دانشگاه تا پیش از این برای ۴۰۰ درس آمادگی داشت. همچنین ۶۵ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان تا آخر اسفندماه ۱۳۹۸ به شبکه پیوستند. به گفته دکتر طالبی، تا آخر اسفندماه سال گذشته ۹۰ درصد دروس تعریف شد و از ۱۶ فروردین ۱۰۰ درصد اعضاء وارد سیستم و ۱۰۰ درصد دروس نیز پوشش داده شد. رئیس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در هفته گذشته ۷۰ درصد از دروس به صورت آنلاین برگزار شد، خاطرنشان کرد: از دیگر فعالیتهای مثبت این دانشگاه میتوان به مشارکت جدی مدیران گروهها و ایجاد شبکه برای آموزشهای الکترونیکی اشاره کرد. از اساتید درخواست کردیم که برگزاری کلاسها به صورت یکپارچه از طریق نرمافزار LMS انجام شود تا امکان نظارت بر کلاسها وجود داشته باشد. از هفته گذشته و در جهت انعطافپذیری تصمیمات بخشنامهای به دانشکدهها ابلاغ کردیم که در آن میتوانند از دیگر نرمافزارهای رایج نیز استفاده کنند به شرطی که نظارت بر عهده خود دانشکدهها باشد. وی افزود: از دیگر اقدامات دانشگاه اصفهان میتوان به مستندسازی کلاسهای مجازی به شکل فیلم و گزارش اشاره کرد. مردم، دولت و دیگر بخشهای کشور باید از سرمایه ایجاد شده در زمینه آموزش الکترونیک مطلع شوند. دکتر طالبی با تاکید بر اینکه باید تهدید پیش آمده را به شکل فرصت ببینیم و به آن به شکل سرمایه نگاه کنیم، افزود: برای بالفعل کردن این سرمایه به افزایش پهنای باند و نیز افزایش سرعت اینترنت در کشور نیاز داریم. نکته دیگر درخصوص برنامه برگزاری دورههای دکترا بوده که با توجه به استادمحور نبودن این دوره، تاکید بر بازگشایی کلاسهای حضوری در شرایط فعلی ضروری نمیتواند باشد. دکتر طالبی در پایان با اشاره به اینکه درخصوص دفاع پایاننامهها نیز این دانشگاه منعطف برخورد کرده و آماده برگزاری جلسات دفاع ها به صورت آنلاین است، گفت: در هفته پیش رو اولین جلسه دفاع آنلاین را در دانشگاه اصفهان برگزار خواهیم کرد. درخواست نهایی این دانشگاه تقویت زیرساختها، به خصوص با همکاری وزارت ارتباطات است. * برگزاری ۹۵ درصد کلاسها به صورت برخط در دانشگاه یزد سخنران بعدی این نشست دکتر قاسم برید لقمانی، رییس دانشگاه یزد بود، وی با اشاره به اینکه تا امروز بیش از ۹۵ درصد کلاسها به صورت آنلاین در دانشگاه یزد برگزار میشود، گفت: این دانشگاه توانسته۵هزار کاربر را برای آموزش آنلاین پوشش بدهد که برای این کار ۳ سرور تهیه شد. تمامی دروس برگزار شده مستندسازی و سپس در اختیار دانشجویان قرار می گیرد. دکتر لقمانی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: دانشگاه یزد آمادگی کامل خود را برای برگزاری آزمون دانشگاههای سراسر کشور برای دانشجویان یزدی، با رعایت پروتکلهای بهداشتی اعلام میکند. این دانشگاه همچنین اقدامات مناسب برای دانشجویان بینالمللی را انجام داده و نیز به فرهنگسازی مناسب برای برگزاری دورههای مجازی در دانشگاهها اقدام کرده است. گفتنی است بهرهگیری از اساتید خبره دیگر دانشگاهها، پیشنهاد دانشگاه یزد برای مدیریت شرایط موجود بود. لزوم حضور حداکثری اساتید در ارائه دروس الکترونیکی/ ارائه برخی دروس به صورت مجازی پس از بحران کرونا/ ضرورت توسعه زیرساختهای آموزش مجازی در دانشگاهها/ ضرورت ایجاد انگیزه در اساتید و دانشجویان برای استفاده از آموزشهای مجازی رئیس دانشگاه شهید بهشتی در نشست مجازی (وبینار) وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با روسای دانشگاهها و پژوهشگاهها که با محوریت بررسی مسائل پیش روی آموزش عالی در دوران شیوع بیماری کرونا برگزار شد، بر لزوم حضور حداکثری اساتید در ارائه دروس الکترونیکی تاکید کرد. به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این نشست دکتر نصیری قیداری همچنین توجه به مسائل روحی و روانی دانشجویان درخصوص شیوع ویروس کرونا را ضروری دانست و افزود: سرورهای دانشگاه به ۶۰۰۰ دانشجو خدمات ارائه میدهند و تا میزان ۱۶ ترابایت دروس را ذخیره میکنند. همچنین تاکنون تولید چندین فیلم توجیهی و آموزشی در خصوص مسایل شیوع کرونا توسط دانشکده روان شناسی انجام شده است. * ارائه برخی دروس به صورت مجازی پس از بحران کرونا در ادامه دکتر مجیدی، رئیس دانشگاه تبریز به تشکیل ستادی متشکل از روسای دانشگاههای استان درخصوص مقابله با شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: بیش از ۹۵ درصد دروس به صورت برخط و برونخط ارائه شده است. وی خواستار ادامه ارائه برخی دروس به صورت مجازی پس از بحران کرونا و همچنین کمک به شرکتهای دانشبنیان درخصوص آموزشهای مجازی و تولیداتشان شد. * ضرورت توسعه زیرساختهای آموزش مجازی در دانشگاهها دکتر نجفیان، رئیس دانشگاه زنجان دیگر سخنران این نشست مجازی به عدم آمادگی دانشجویان و اساتید از نظر روحی و روانی برای حضور در دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: ۹۰ درصد از دروس دانشگاه به صورت الکترونیکی ارائه شده است. وی بر ضرورت توسعه زیرساختهای آموزش مجازی در دانشگاهها تاکید کرد و گفت: لازم است وزارت علوم ارزیابی جامعی درخصوص مزایا و معایب آموزشهای مجازی در دانشگاهها انجام دهد. استفاده از تجربیات دانشگاههای داخلی و خارجی در زمینه آموزشهای مجازی، اصلاح آییننامهها درخصوص ارائه دروس به صورت الکترونیکی و ادامه ارائه دروس به صورت مجازی پس از بحران کرونا در دانشگاهها از دیگر مواردی بود که دکتر نجفیان به آنها اشاره کرد. * ضرورت ایجاد انگیزه در اساتید و دانشجویان برای استفاده از آموزشهای مجازی
دکتر ذاکری، رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران نیز در ادامه این نشست گفت: با وجود داشتن سیستم آموزش مجازی از اولین دانشگاههایی بودیم که به این روش اقدام کردیم؛ لذا لزوم پشتیبانی مستمر از سیستم نقش کلیدی در ارائه دروس دارد. وی با اشاره به اینکه حضور دانشجویان دکترا در آزمایشگاهها با رعایت تمام مسائل ایمنی و بهداشتی انجام میشود، بر لزوم ایجاد انگیزه در اساتید و دانشجویان برای استفاده از آموزشهای مجازی و تفویض اختیارات و برداشتن محدودیتها در ارائه دروس الکترونیکی تاکید کرد. رئیس دانشگاه خلیجفارس در نشست مجازی (وبینار) وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با روسای دانشگاهها و پژوهشگاهها که با موضوع بررسی مسائل پیش روی آموزش عالی در دوران شیوع بیماری کرونا برگزار گردید، بر لزوم دانشجومحور کردن آموزش در دانشگاهها تاکید کرد. به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این نشست دکتر مصلح، آموزشهای الکترونیکی را به نوعی گذر از آموزش سنتی به آموزش نوین دانست و گفت: بهتر است آموزش مجازی در کنار آموزشهای حضوری برای همیشه در دانشگاه ها ادامه یابد. * آموزشهای مجازی؛ فرصتی مناسب برای تحقق دولت الکترونیک
در ادامه دکتر مولوی، رئیس دانشگاه حکیم سبزواری: گفت: آموزشهای مجازی، فرصتی مناسب برای تحقق دولت الکترونیک است. به گفته وی، در این مسیر باید وزارتخانههای علوم، بهداشت، ارتباطات و آموزش و پرورش پیشقدم باشند، افزود: آموزش الکترونیکی رابطه استاد و دانشجو را ۲۴ ساعته برقرار میکند. دکتر مولوی، همچنین پیشنهاد لزوم کاهش مدت دوره کارشناسی به سه سال با توجه به ارائه آموزشهای مجازی و ضرورت مستندسازی علمی یا توجه به ارائه دروس به صورت مجازی را نیز ارائه کرد.
* الزام آمادگی روحی و روانی دانشجویان برای حضور در کلاسها
دکتر حبیبی، رئیس دانشگاه خوارزمی نیز گفت: حضور دانشجویان در دانشگاه نیازمند گواهی سلامت است که باید انجام شود. وی آمادگی روحی و روانی دانشجویان برای حضور در کلاسها را الزامی دانست و بر لزوم توسعه زیرساخت های آموزش مجازی در دانشگاهها تاکید کرد. تشکیل جلسه برای اساتید و توجیه آنان درخصوص لزوم ارائه دروس به صورت مجازی دیگر موردی بود که رئیس دانشگاه خوارزمی به آن اشاره کرد. دکتر عریان، رئیس دانشگاه یاسوج و دیگر سخنران این نشست مجازی نیز به تشکیل ستاد مبارزه با ویروس کرونا در دانشگاه اشاره کرد و گفت: ۴سرور دانشگاه فعال هستند و دروس به صورت مجازی ارائه میشوند.
این مطلب را برای دیگران هم به اشتراک بگذارید :
اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر میدهید ...
1 - دریافت فرم های مرکز نوآوری و شکوفایی خلاقیت ها
2 - خبرخوان پارک علم و فناوری استان سمنان
3 - معرفی پارک علم و فناوری استان سمنان
4 - دریافت فرم های جذب و پذیرش مراکز رشد
5 - «ثبت اختراع» و «تاییدیه علمی»
6 - آزمایشگاه های تخصصی
7 - حمایت از کسب و کارهای خانگی و روستایی فناورانه
8 - حمایت از پایاننامههای کاربردی مقاطع کارشناسیارشد و دکتری تخصصی
9 - مرکز آزمون مهارتهای هفتگانه
10 - پارک علمی-تفریحی نوآموز
1 - مقام معظم رهبری
2 - ریاست جمهوری
3 - پایگاه اطلاع رسانی دولت
4 - وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
5 - نماینده شهرستان شاهرود و میامی
6 - دفتر برنامهریزی امور فناوری وزارت عتف
7 - سازمان پژوهش های علمی و صنعتی
8 - بنیاد ملی نخبگان
9 - موزه علوم و فناوری
10 - سامانه سمات دانشگاه علوم پزشکی سمنان
11 - سازمان مدیریت و برنامهریزی استان سمنان
12 - شركت ليدكو
13 - صندوق پژوهش و فناوری استان سمنان
14 - دبیرخانه شورای عالی علوم ، تحقیقات و فناوری
15 - سامانه ساعد